Van Kaapstad naar de Victoria-watervallen

Naar Etosha National Park

Woensdag
Als we 's morgens de safaritruck opstappen, weet Dingy, onze chauffeur, te vertellen dat er in november een totale zonsverduistering komt van 15 dagen. Ik las echter ergens op internet dat de wereld begin oktober zou vergaan en ben dus tamelijk gerust in die zonne-eclips.
Het is nog vroeg als we aankomen in een Himbadorp, maar het is al een en al bedrijvigheid, alleen de kinderen zijn nog niet aanwezig in het primitieve schooltje. Het dorp telt 6 mannen, 26 vrouwen en 39 kinderen, polygamie is hier de regel maar de mannen moeten hun vrouw wel 'kopen' met runderen. De vrouwen smeren zich in met een pasta van geitevet en oranje steenpoeder als bescherming tegen de zon en de muggen. Wassen hoeft niet, regelmatig wordt een nieuwe laag aangebracht. Ze dragen schorten van geitenvel en sieraden van koper en messing. Ook het haar is ingepakt in een dikke laag oranje pasta. Mannen zie je niet werken, de vrouwen koken, zorgen voor de dieren, proberen hun zelfgemaakte sieraden te verkopen aan de toeristen en poseren gewillig voor de foto. De kinderen ravotten in deze reusachtige zandbak en plagen de geiten, ze hebben het hier wel naar hun zin. Als we er eentje de lucht in zwaaien, komt een ganse bende op ons af voor hetzelfde spelletje.
Wat verder krijgen we onze eerste giraffes te zien. Eentje blijft statig poseren voor de foto, de andere loopt mee met de truck. Het is weer heet als we Etosha National Park binnenrijden. Eerst picknicken - we hebben een volledige kookinstallatie en eetuitrusting mee - en dan dieren spotten aan een waterplas. We hebben geluk: giraffen, zebra's, spiesbokken, springbokken en olifanten staan te drinken. Nu en dan komt een jakhals op verkenning. Na een half uur zijn de meeste dieren vertrokken. Aan een andere plas staan struisvogels en komt een kudde zebra's voorbij. En wat verder ligt een leeuwin te slapen onder een boom. Twee van de big five in een half uurtje!
Het feest stopt niet. Na een kudde giraffen, ontdekken we een luipaard. Het vrouwtje ligt te slapen in de avondzon. Volgens Norman is het heel uitzonderlijk dat je hier een luipaard ziet, de beestengoden zijn met ons. Als een volwaardig model poseert ze voor de camera's.
Onze lodge ligt in het park. Het is een ongezellige drukke combinatie van hotel en camping. Na een vlugge maaltijd gaan we naar de waterplassen in de buurt, en weer hebben we geluk: vijf neushoorns zijn aan het drinken. Drie van de big five op één dag, meer moet dat niet zijn.
Donderdag.
De dag begint goed. Kuddes zebra's trekken naar de drinkplaatsen. Hun huid licht goud op onder de opgaande zon. Alles lijkt zo vreedzaam, maar de dieren zijn zeer waakzaam, vijanden zijn overal aanwezig.
We worden weer getrakteerd op een uniek plaatje: een hyena ligt haar jong te zogen. Na een poos blijft het jong achter en gaat mama op jacht. Het kleintje verschuilt zich in een put.
Vijftien olifanten, inclusief baby's, grazen en op de voorgrond trekt een kolonie stokstaartjes voorbij; steeds staan een aantal diertjes op de uitkijk. Naar buiten toe werkt de organisatie perfect, maar binnen de groep zijn er veel conflicten tussen de alfa-mannetjes die elk hun vrouwtjeskudde monopoliseren.
Wat verder komen we aan een plas waar giraffes, een neushoorn, zebra's en springbokken drinken. Rond de plas is de natuur groen, zo'n mooie achtergrond hebben we nog niet gehad. Als apotheose voor deze morgen krijgen we nog een luipaard te zien. Het beest ligt te soezen onder een boom op een paar meter van de weg en stoort zich niet aan de passanten.
's Middags hebben we weer picknick en Dingy bakt worstjes. Samen met verse groenten en brood krijgen we een lekker maal voorgeschoteld.
Na de middag doen we nog een safari. Naast de traditionele oryxen, springbokken en giraffen, spotten we een mooie kudde zwarte olifanten met jongen en nog eens een luipaard dat slaapt en zich nu en dan eens rolt in het stof, maar voor de rest weinig activiteit vertoont.
Het mooiste moment van de dag moet nog komen. Dingy en Norman hebben een braai (BBQ) klaargemaakt, met springbok, rund en worstjes, samen met braaibroodjes en verse groenten. De wijn en het bier vloeien rijkelijk. Best gezellig, vooral omdat iedereen meehelpt, tot en met de afwas. En dan is het weer tijd voor de rust.

Emiel en Louis

Opa... Olifanten, een leeuwin, een luipaardvrouwtje en vijf neushoorns, dat zijn wel 4 van de Big Five op één dag!

Kaat

Fijn meereizen voor ons... Nog veel plezier en laat nog wat wild rondlopen ipv alles op de BBQ te gooien!

Marleen

Wat een meeval dat je zo veel wilde dieren al hebt gezien .Luc van harte bedankt voor de zoveel mooie reisverhalen dat je met ons deelt.

win

het einde van de wereld, wel dan wil ik het wel daar meemaken... grtzzzz

Greet

...boeiend..:-)