Van Kaapstad naar de Victoria-watervallen

Een ritje Botswana - Namibië - Botswana

Maandag.

Vandaag rijden we terug naar Bagani, in Namibië, omdat dit de kortste weg is tussen de Okavango-delta en Chobe NP. Dus weer de grens over tussen Botswana en Namibië en morgen nog eens, maar op een ander plaats en in de andere richting. Zo geraakt onze pas wel vol stempeltjes...
Onderweg doen we nog een safari in het Mohengo NP. In het park staan een paar reuze-baobabs, zeer fotogenieke bomen, met hun scherpe takkenstructuur afstekend tegen de blauwe lucht. We picknicken in de schaduw van de truck (een van de medereizigers vergast ons op een stukje acrobatie met een kampeerstoel), terwijl we op onze hoede zijn voor eventueel naderend wild, nijlpaarden kunnen heel agressief zijn, geen enkel ander dier in Afrika doodt meer mensen. En dan zien we ze voor de eerste keer vanop een redelijk korte afstand. Een kudde ligt als een stapel gladde rotsen in het water. Om en rond de rivier lopen kudu's, antilopen, springbokken, zebra's en apen. In de verte komt een kudde olifanten aangestapt, frontaal naar ons toe. Als toetje zien we nog een gier in een boomtop. Het plaatje is compleet.
Als we in de late namiddag in de lodge aankomen zijn het koele biertje en het zwembad meer dan welkom, want het is weer heet. Het internet is van slechte het kwaliteit, foto's doorsturen lukt niet, de krant komt niet binnen, maar we kunnen wel onze post lezen. En er is meer dan genoeg tijd voor een gezellige babbel op het terras.
Zoals overal is het personeel zwart, onderdanig en vriendelijk; het management is blank. Er is nog niet veel veranderd.
Dinsdag
Zeer slecht geslapen. Onze hut heeft geen glas in de ramen en overal zitten reten en kieren. Het stikt van de muggen en de klamboe biedt onvoldoende bescherming. Door het gezoem kunnen we niet slapen en we hebben muggenbeten, hopelijk van welopgevoede, hygiënische en malariavrije beestjes...
Tijdens het ontbijt op het terras zien we vier nijlpaarden wandelen in de rivier, de dag is weer goed begonnen. We zetten onze tocht verder oostwaarts door de Caprivistrook naar de grensovergang met Botswana.
De grenscontroles verlopen prima. Aan Botswaanse kant moeten we al onze schoenen ontsmetten. Omdat niet iedereen extra schoenen in de handbagage heeft, worden een aantal paren meerdere keren ontsmet. De agent van dienst zal concluderen dat veel Belgen dezelfde schoenen dragen...
Voor de picknick zitten we op een idyllisch plaatsje, met een panorama van grazende olifanten aan het water tussen de Baobabs. Rond 15u00 komen we aan in Chobe N.P.