Van Kaapstad naar de Victoria-watervallen

Chobe N.P.

Dinsdagmiddag.

We laten er geen gras over groeien en gaan onmiddellijk op een motorvlot voor een riviersafari. Chobe N.P. wordt bevloeid door de gelijknamige rivier en trekt daardoor veel wild aan: olifanten, nijlpaarden, krokodillen, buffels, leeuwen, impala's, kudu's, enz ... De dieren kunnen ongestoord rondzwerven op de 11 000 km2 van het park.
Deze dagen zijn de mooiste van onze reis. De dieren zijn vanop het vlot dicht te benaderen. In het ondiepe water wandelen ontelbare nijlpaarden die regelmatig lucht komen happen. Tussen de logge volwassen dieren, lopen ook jongen. Nijlpaarden zijn slechte zwemmers en lopen op de bodem, ze kunnen tot 6 minuten onder water blijven. Omwille van hun volume en de kracht van hun kaken, hebben ze weinig of geen vijanden. Waarom ze nijlpaard heten en niet nijlvarken is mij een raadsel. Nu en dan zwemt een krokodil voorbij en op de oevers liggen reuze-exemplaren te zonnen. Kuddes waterbuffels grazen op de grasvelden rond de rivier. Aardvarkens, springbokken, en impala's hebben het hier ook naar hun zin.
En dan komt een troep olifanten naar de rivier, vrouwtjes met hun jongen. Ze drinken en dan stapt het grootste vrouwtje het water in en de rest volgt, de kleinsten zwemmend met hun slurf boven water. Ze trekken de rivier over naar de overkant. Geen krokodil die het aandurft hen te storen. Dit is een beeld om nooit te vergeten...
Terwijl de zon ondergaat drinken we een fles meegebrachte Namibische schuimwijn, een beetje zoet, maar toch lekker.Als we terugvaren, stellen we vast dat die idyllische natuur ook wreed kan zijn. Een buffel staat te drinken met de voorpoten in het water en wordt plotseling gegrepen door een krokodil die hem de rivier in sleurt. Nog even komt de kop van de buffel boven water en dan is het over. Alles gebeurt razend snel en het wateroppervlak wordt weer rustig. Als de buffel verdronken is, zal de krokodil zich te goed doen aan het vlees en dan weer dertig dagen kunnen rusten in de zon.
Als we 's avonds aan onze accommodatie komen is het nacht. Het is een hele toer om onze bungalow te vinden, bewegwijzering is er niet. Na veel gesleur met de bagage vinden we uiteindelijk nummer 20. Maar de beloning is groot: een mooie kamer, een uitstekende klamboe en een fris stortbad zijn ons deel. En er is WiFi! Morgen lukt het misschien om foto's door te sturen.
Woensdag.
Om 5u45 zitten we in de jeep voor een ochtendlijke safari. En wat voor een! Nochtans begint het nogal matig, we zien wat vogels en dan de traditionele kuddes impala's en kudu's, tot we op kudde olifanten botsen. We staan heel dicht bij de dieren, die zich niet storen aan onze aanwezigheid. De kalveren blijven heel dicht bij hun moeder en zogen terwijl mama bladeren eet.
Een prachtige kudubok naast de weg en dan komt de ontmoeting waar we al de rest willen voor opofferen: een troep leeuwinnen met hun welpen, komt uit het dorre gras naar ons toe en gaat ongestoord de weg over. De welpen dartelen onder het alziende oog van de volwassen dieren. Met ingehouden adem en met verstomming geslagen, bewonderen we de stoet. Nu hebben we alles gehad, waarvoor we deze reis ondernamen. Nu mag het licht uit...
We krijgen nog wat toegiften: een paar aardvarkens die hun wroetwerk niet onderbreken voor onze aanwezigheid, nog wat olifanten en een troep bavianen. De kleintjes hangen onderaan de moeder, maar de clown van de bende zit rechtop op de rug van zijn mama. En tot slot zijn er nog een paar giraffes die elkaar met gekruiste nek staan te liefkozen.
Als we het park verlaten, komen we weer in de realiteit. Tijd voor een uitgebreid ontbijt om daarna te luieren. In de late namiddag trekken we met de ganse bende naar de rivieroever voor een feestje met drank en chips, want er is er vandaag een jarig hoera! Het is vandaag ook nationale feestdag van Botswana en binnen de kortste keren staan we omringd door lawaaierige boenke-boenke auto's van lokale jongeren. Er wordt stevig gedronken (het alcoholprobleem is immens in zuidelijk Afrika), gebabbeld maar ook geruzied. Uiteraard krijgen we weer veel nieuwe vrienden die op de foto willen en e-mailadressen vragen.
's Avonds bollen we uit bij een braai. Het is onze laatste dag Botswana en het einde van de safari's. Morgen naar Zimbabwe voor de Victoria watervallen.

Paul

Wat een reis! Dank je dat we bijna dagelijks mee mogen genieten door de foto's en de verslagen.

Cecile

super! om stikjaloers van te worden!gaan jullie het nog gewoon kunnen worden tussen alleen maar mensen??in elk geval bedankt voor de foto's en uitgebreide verhalen, alsof we er een beetje echt bij zijn!

Godelieve

Wat een mooie verhalen dank je Luc voor de mooie reisverslagen nog een leuke reis verder groetjes