Van Kaapstad naar de Victoria-watervallen

Zimbabwe

Donderdag

We zijn om 7u30 aan de grens. We hebben geluk: niemand voor ons en twee groepen erna. Norman heeft het goed ingeschat, we zijn vroeg in de morgen vertrokken; Op een half uurtje zijn alle formaliteiten geklaard en hebben we ons visum zowel voor Zimbabwe als Zambia. 's Middags ontmoeten we een paar Nederlanders; ze verloren vier uur aan de grens.
Zimbabwe, Victoria Falls. We zijn het niet meer gewoon in een drukkere omgeving te leven. De stad komt kunstmatig over. Veel vrachtwagens, opdringerige verkopers en exorbitante prijzen. Dit is een toeristenval, Een biertje kost hier bvb. 3 USD. Iedere dag dat je het nationaal park ingaat, betaal je 30 USD en voor iedere activiteit zoals raften, een helikoptervlucht boven de watervallen of een vlottocht betaal je nog eens 12 USD bovenop de excursieprijs. Alle prijzen zijn in dollar uitgedrukt, want de nationale munt is niks waard.
We maken een wandeling over de brug van de Zambezi-rivier die Zimbabwe met Zambia verbindt. Voortdurend worden we aangesproken door verkopers die hun waar willen ruilen voor een of ander kledingstuk en daarbovenop nog eens dollars vragen. Telkens als een vrachtwagen de brug oprijdt, davert de constructie in haar voegen. Ook zwaarbeladen fietsen rijden over en weer, niettegenstaande de tropische hitte.
Na een verfrissende duik in het zwembad, huren we een helikopter in voor een vlucht over de waterval. Voor het vertrek wordt iedereen gewogen om overgewicht in het toestel te voorkomen. Hoewel de waterstand laag is, wordt het toch een onvergetelijke vlucht. De rivier zigzagt door het landschap en massa's water storten zich onder een nevel van het hoogplateau naar beneden. Dit is het woeste Afrika zoals Livingstone het heeft gezien.
In de vooravond lopen we wat rond op de markt. Gezellig shoppen is er niet bij, altijd wordt je aangeklampt door de verkopers die elkaar vliegen proberen af te vangen. We laten de markt dan maar voor wat hij is en gaan een biertje drinken. 's Avonds eten we bij Mama Afrika, een puik restaurant waar je de lokale keuken kan proeven aan naar Zimbabwaanse normen redelijke prijzen.
Vrijdag
Onze laatste echte vakantiedag. We slapen eens uit en na het ontbijt nemen we een taxi naar de watervallen. Niettegenstaande de lage waterstand zijn ze toch indrukwekkend. Voor het spectaculairste zicht moet je in maart komen. Langs de kloof staat het standbeeld van Livingstone, de eerste blanke die de watervallen zag maar verkeerdelijk de ontdekker genoemd.
De nevel die uit de kloof opstijgt, zorgt niet voor verfrissing maar maakt de hitte alleen maar vochtiger en we zweten volop. Maar onze inspanningen worden beloond met prachtige uitzichten. Aan de overkant, in Zambia, staan waaghalzen op de rand van de watervallen stoer te doen. Wij genieten van onze tocht.
Om de morgen af te sluiten, brengen we een bezoek aan het Victoria Falls-hotel, een statisch hotel uit 1904, door en voor Britten gebouwd. This is grandeur. We bestellen 2 cocktails en een biertje en we worden in impecable colonial style bediend door Sidney. Het zicht op de brug en de typical groene grasjes zijn so British. In de lounge hangen portretten van George V en queen Victoria. Zimbabwe was vroeger duidelijk Rhodesië. Ben ik dan toch 50 jaar te laat geboren? Dromen...
Te voet lopen we naar het centrum. Onderweg ruilen we T-shirts in voor Afrikaanse 'kunst'.
En dan komt de ultieme avond. Een boottocht op de Zambezi en een laatste avondmaal. Niemand wil naar huis. We nemen noodgedwongen en een beetje emotioneel afscheid van Norman en Dingy. Dank zij hen was Afrika onvergetelijk, het Afrika dat je nooit meer los laat.
Dag Afrika, dag mensen, we wensen jullie het allerbeste. Geloof in jezelf en blijf hopen. misschien komt het allemaal nog goed.

win

ziet er spannend ingewikkeld uit.....kan je de verkopers niet op afstand houden door zelf voor verkoper te spelen.... :-)

Greet

..vasthouden..

Nathalie

Bedankt voor de mooie verhalen!

Godelieve

Wat is het is het toch een wondermooie reis geweest nogmaals dank U voor mooie verhalen

Diane

Hartelijk dank voor alle spannende, mooie verhalen en photo's.Wat een reis.

Martine

Dank voor de mooie reisverhalen en de schitterende foto's.
Ik hoop dat het wennen aan het weer en de rest in ons Belgiekske best meevalt...
Hartelijke groeten
Martine